Æresmedlemmer på tur

TRÆF 2017

Æresmedlemmernes tur i år gik til Stevns, vi boede på HK`s kursuscenter Klinten i Rødvig, et dejligt sted med gode værelser og fra opholdsstuen og restauranten var der en god udsigt over Østersøen.
Vi mødtes mandag middag til en let frokost og om eftermiddagen gik vi en tur ned til havnen, før i tiden var det en stor fiskerihavn i dag er det mest lystsejlere som ligger i havnen, bådværftet fungerer stadig med reparations arbejder på de både son ligger der, tirsdag skulle vi til Koldkrigs Museet Stevnsfortet til rundvisning vejret var ikke særligt godt en let regn og diset vejr, så vi kørte til Fakse og så Geomuseet Fakse, efter et par timer var vejret klaret noget bop og vi kørte tilbage til Koldkrigs Museet og fik vores rundvisning, en let frokost blev indtaget på torvet i Store Heddinge, dagen sluttede ved Højrup Kirke, efter aftens maden var der tid til hyggeligt samvær, onsdag formiddag var det tid til afrejse.
Turen næste år går til Sønderjylland.

Doris og Gunner
Connie og Niels

TRÆF 2016

ÆRESMEDLEMMERNE PÅ BORNHOLM
 Dansk Formands Forenings æresmedlemmer har endnu engang været på tur, og denne gang gik turen til Bornholm, hvor Vibeke og Knud-Erik tog imod os. Vi boede på Klostergården Hotel i Allinge, og de havde sat et godt program sammen til os. Vi fik set Bornholm og var på farten lige fra morgen til aften. Den første dag gik turen til Bornholms Tekniske Samling udenfor Allinge. Den rummer stort set alle apparater og redskaber, der har formet den moderne tid. Her kan alle med hang til nostalgi og interesse for mekanik få en oplevelse udover det sædvanlige. Ældre gæster nikker genkendende til barndommens fjernsynsapparater, yngre forbløffes over, at der engang var nødvendigt at bruge bly for at trykke aviser. Man kan bruge meget tid på at se de forskellige afdelinger på tilsammen 4000 kvadratmeter med alt fra hjulmagerens værksted over traktorer til et fungerende elektricitetsværk. Alene samlingen af computere og mobiltelefoner fortæller hvor hurtigt udviklingen er gået. Vi tog en ekstra dag på øen - det har vi altid gjort, når vi er på Bornholm - og vi var heldige med vejret med sol det meste af tiden. Vi var alle glade for nogle gode dage sammen.
Til næste år går turen til Sydsjælland, og her er det Gunner og Niels, der står for arrangementet. Det glæder vi os til.
En stor tak til Vibeke og Knud-Erik for et godt arrangement. Til sidst en stor hilsen til vores æresmedlemmer med tak for nogle gode dage. Deltagere var Per & Bente, Vibeke & Knud-Erik, Doris & Gunner, Connie & Niels, Elisabeth samt Hedvig & Johannes.

TRÆF 2015

Dansk Formands Forenings ”Æresmedlemmer” har endnu engang været samlet.

DFF. Æresmedlemmer afholdt i uge 21. sin årlige sammenkomst, efter et fantastiks arrangement i det Sønderjyske i år 2014 hvor det var Elisabeth Jacobsen fra Åbenrå der stod for arrangementet.

I år var vi i Københavns området det var Bente og Per Ysbæk der stod for arrangementet og jeg tror at alle var tilfredse med turen. Vi mødtes på Hotel Birkerød den 19. maj 2015 til den 21. maj 2015. Kl. 14.00 tog vi en tur på bakken, vi skulle ud og se Korsbæk, og det var en god oplevelse. Det var godt vejr, vi så Postgaarden, Jernbane Restauranten hos tjener Boldt. Skjerns Magasin, vi så privaten hos Bankdirektør Varnæs i de smukke stuer med fine møbler for det bedre borgerskab. Maude kender etikken som værtinde og sørger for sine gæster-hvis hun altså ikke er gået i seng med bacilleforskrækkelse. Vi så Katrines Gaard der står alle danskeres nær- Grisehandler Oluf Larsen og hans livskloge Katrine på gården i Korsbækhuse. Katrine som enehersker i sit køkken med den varme og gæstfrie stemning – og Larsen med sit private galleri og sin elskede Kvik, som desværre ikke var med da den havde fået stuearrest fordi den havde været på lemmerne af en anden hund sagde Grisehandleren Larsen som gik rundt i Korsbæk.

Vi så også Lauras køkken. Hvem husker ikke køkkenet i underetagen hos familien Varnæs med den gæve og pligtopfyldende Laura, altid i gang med at forberede oksestege, pynte lagkager eller partere en præmiegris. Det var en god oplevelse at se Korsbæk. Efter en tur rundt på Bakken skulle vi i Bondestuen og spise stegt flæsk og persille sovs, det var lige noget alle kunne bruge. Ved ca. 21.00 tiden tog vi hjem på hotellet igen, efter en god dag. Onsdag den 20.maj efter morgenmaden var vi på tur igen og denne gang skulle vi ud at sejle med Baadfarten fra Frederiksdal til Lyngby og retur. Da vi kom til Lyngby kunne vi spise vores medbragte madpakker og efter en time kunne vi tage tilbage til Frederiksdal igen, hvor vi gik op i den gamle have og fik en god kop kaffe og en is. Det var godt vejr den dag, da vi var færdige med kaffen gik turen ud, at se Eremitageslottet og om onsdagen må man godt kører i bil ind til Eremitageslottet. Vi kørte ind fra Hjortekær ved den røde låge, det var flot vejr med høj sol, så vi kunne se alle dyrene som gik rundt i Dyrehaven. Efter et par timer kørte vi hjem til Birkerød igen. Kl. 18.00 skulle vi spise festmiddag og det var på Cafe Aksel i Birkerød hovedgade og det var en god middag vi fik. Jeg tror nok at alle var ved at være trætte og så gik turen tilbage til hotellet igen, hvor vi havde en lille sammenkomst hvor vi skulle planlægge vores tur til næste år og her var der et stort ønske om at komme til Bornholm igen og Vibeke ville godt tage imod os i uge 21. fra den 23.Maj til torsdag den 26 maj 2016.

Torsdag morgen efter morgenmadden tog vi afsked med hindanden og tog hjem efter nogle gode dage

Vi glæder os til næste år, hvor turen går til Bornholm og hvor Vibeke Poss vil gøre alt for, at vi må få en lige så stor oplevelse, og det glæder vi alle os til.

På æresmedlemmernes vegne og med venlig hilsen.

Bente og Per Ysbæk.

TRÆF 2014

Æresmedlemmerne på tur.

Æresmedlemmerne i Dansk Formands Forening har endnu engang været på tur, og denne gang gik turen til Sønderborg.

Vi mødtes på Hotel Comwell Sønderborg den 27. maj 2014. kl 11.00. herefter gik vi op i byen  hvor der var bestilt frokost på en hyggelig lille restaurant på torvet i Sønderborg  da vi var færdige med at spise gik vi en tur rundt i byen og så på forretningerne , da vi var færdige gik vi tilbage til hotellet hvor vi alle kunne få nøglerne til værelserne på hotellet, da kl. var 15. blev vi kaldt sammen igen og var klar til, at kører en tur i vores biler. Det var Elisabeth Jacobsen der stod for arrangementet og vi kørte så en tur på ALS og så mange dejlige steder Elisabeth var barnefødt i det her område så hun vidste hvad der var vær at se, vi stoppede ved en gammel mølle og en gammel gård her fik vi en tår at drikke og vi kunne gå rundt og se på herlighederne, da vi var færdige med kørte vi vider rundt på øen vi så et hus hvor vores tidligere æresmedlem Willy Jacobsen havde bygget Willy er desværre ikke i blandt os mere, men Elisabeth kunne fortælle en masse om øen og det gjorde hun godt, da vi var færdige med at se hvad vi skulle kørte vi tilbage til hotellet igen , om aften fik vi en god middag på hotellet og lidt til halsen det var hyggeligt  senere fik vi kaffen, og efter kaffen var vi klar til at gå til køjs så vi var friske til næste dag.

Onsdag efter morgen maden var vi klar til en tur mere og her skulle vi ud at se Dybbøl Banke og det var et brag af en oplevelse. Kampen om grænsen nederlaget i 1864 efterlod dybe sår i den danske folkesjæl. De danske soldaters tilbagetrækning fra Dybbøl Banke var ikke bare et militært, men også et moralsk og politisk nederlag, der kom til at præge Danmark og danskerne i mange år.

Endnu i dag kan vi i det danske samfund finde spor fra nederlaget i 1864. I danskernes selvopfattelse som små og fredsommelige, i mistilliden til store ord og heroisme og i et skeptisk forhold til Tyskland og det øvrige Europa.

Resultatet af krigen i 1864 blev, at den multinationale danske helstat forsvandt. Danmark blev en national småstat og fil senere en del af det tabte Slesvig tilbage i form af Sønderjylland, Det er derfor et helt centralt kapitel i Europas historie, du i dag finder på Historiecenter Dybbøl Banke.

Da vi havde set hvad vi skulle på Dybbøl Banke kørte vi ud på en dejlig hyggelig kro hvor vi fik en frokost her var det krofar og kromutter der serverede for os.

Vi var også en tur på Gråsten Slot hvor vi kunne gå rundt i parken.

Om aften var der bestilt billetter til forpremiere på Sønderborg Revy med blå næse og røde ører og den var god, vi fik først en sommerbuffet og noget at drikke så vi var friske til at se revyen. Senere kunne vi gå til køjs igen, og næste morgen kunne vi spise morgenmad sammen, det var faktisk 10 gang æresmedlemmerne var sammen det er lige som en stor familie når vi mødes det er det hyggelige ved det.

Vi kunne ønske alle en god hjemtur og takke Elisabeth for nogle gode dage sammen i Sønderborg det gjorde hun godt, næste år vil mødet være nærheden af København  og her er det undertegnet der står for arrangementet.

Referent .

Per Ysbæk-Nielsen.

Nyheder

Fra 1. juli bliver det lovpligtigt at anmelde arbejdsulykker digitalt på Arbejdstilsynets hjemmeside